PRAKTISCH
(veel gestelde vragen)
Wat breng ik mee op de eerste afspraak?
Een doktersvoorschrift (indien U er een heeft), uw identiteitskaart, een klevertje van de ziekenkas en eventuele verslagen van medische beeldvorming. Betreft het een arbeidsongeval, neem dan alle documenten van de verzekering mee. Op een volgende afspraak neem je best je afsprakenkaartje mee . Ook is het voor ons beiden handig indien U gemakkelijke kledij draagt. Zeer belangrijk: indien U in hetzelfde kalenderjaar reeds bij een andere kinesist bent langs geweest voor uw klachten, gelieve dan het aantal reeds uitgevoerde behandelingen zeker te vermelden! Dit is belangrijk in het kader van een correcte terugbetaling door de mutualiteit.
Hoe lang is een doktersvoorschrift geldig?
De eerste behandeling dient plaats te vinden binnen de 2 maanden na de datum die vermeld staat op het voorschrift.
Hoe verloopt de eerste behandeling?
Er wordt steeds begonnen met het opstarten van een persoonlijk dossier, zodat ik over alle nodige administratieve gegevens beschik en een vlotte communicatie mogelijk is. Vervolgens wordt een anamnese (vraaggesprek) afgenomen waarbij ik U een reeks vragen stel over uw klachten. Op die manier krijg ik meteen een inzicht in uw aandoening en het genezingsproces. Hierna volgt de inspectie en het klinisch onderzoek: op basis van een analyse van uw houding, uw beweging en verschillende testen krijg ik een volledig en gedetailleerd beeld wat de oorzaak kan zijn van uw klachten en wat we op welke manier moeten behandelen. Eens dit gepasseerd is, overloop ik samen met u de verschillende behandelingsmogelijkheden en geef ik U aangepast houdings- en bewegingsadvies mee. Samen voeren we de eerste oefeningen uit, die U ook thuis zal moeten uitvoeren en die op de volgende afspraak worden geherevalueerd.
Hoe kan ik een afspraak maken?
Een behandeling gebeurt uitsluitend op afspraak en dit telefonisch op het nummer 0478/45.20.73 Indien ik om bepaalde redenen niet heb kunnen oppakken, spreek dan iets in met vermelding van jouw GSM-nummer en dan bel ik je zo snel mogelijk terug.
Kan ik mijn afspraak annuleren?
Uiteraard kan dit, telefonisch of via sms. Indien U minstens 24u op voorhand annuleert, is dit geen enkel probleem. Zo kan ook ik mijn agenda beter inplannen en kunnen andere patiënten sneller geholpen worden. In alle andere gevallen (buiten in geval van overmacht bv. file), behoud ik mij het recht deze afspraak in rekening te brengen conform de regels van het RIZIV. Indien U te laat bent, houd er dan rekening mee dat de behandeling korter kan duren.
Wanneer kan ik bij Kinesitherapie Muyldermans terecht?
Ik werk van maandag tot en met vrijdag, maar hanteer geen vaste uren. Afhankelijk van jouw werkuren en andere afspraken/verplichtingen vinden we samen altijd wel een moment voor een afspraak. U hoeft zich geen zorgen te maken dat U lang zal moeten wachten alvorens U bij mij terecht kan.
Kan de behandeling ook aan huis gebeuren?
De praktijk beschikt over alle faciliteiten om U op een zo optimaal mogelijke manier te kunnen behandelen (behandeltafel, materiaal, toestellen, oefenzaal, …) en verdient dus ook steeds de voorkeur als behandellocatie. Indien het voor U niet mogelijk is om tot in de praktijk te geraken is dit geen probleem. De behandeling zal dan plaatsvinden bij uw thuis.
Hoelang duurt een behandeling?
Gemiddeld duurt een kinesitherapeutische behandeling 30 minuten. Het is soms na enkele behandelingen mogelijk dat deze duur verlengd wordt met oefeningen die U zelfstandig uitvoert in de oefenzaal.
Welke kleding draag ik het best?
In principe maakt dit niet zoveel uit, maar het is aangeraden sportieve, gemakkelijke kledij aan te trekken zodat U het minst gehinderd wordt tijdens de oefeningen. Juwelen laat U best uit tijdens de behandeling en een haarrekkertje is altijd handig.
Wat kost een kinesitherapeutische behandeling en hoeveel keer per jaar heb ik er recht op?
Ikzelf ben gedeconventioneerd. Voor meer info betreffende tarieven en terugbetaling kan U terecht op www.riziv.be of bij mij in de praktijk zelf. Indien u komt voor een behandeling maar u heeft geen doktersvoorschrift, dan kan U geen terugbetaling verkrijgen via het Ziekenfonds en betaalt u het volledige bedrag. Vergeet zeker niet na te kijken of uw hospitalisatieverzekering tussenkomt voor en na een ziekenhuisopname. Iedere patiënt heeft recht op een onbeperkt aantal behandelingen, enkel de terugbetaling ervan is beperkt.
Hoe kan ik betalen?
Bij het afsluiten van de behandelreeks kan u bij mij op 3 manieren betalen: ofwel cash, ofwel via een overschrijvingsformulier, ofwel via de gratis app Payconiq. Na de betaling krijgt U de getuigschriften voor het Ziekenfonds mee, waar U de terugbetaling kunt verkrijgen.
Hoe kan ik de praktijk bereiken?
De praktijk is zeer goed bereikbaar met de wagen en er is ruim voldoende parkeergelegenheid.
Komt U van Hasselt, dan slaat U rechtsaf meteen na het Tankstation Bruyninx. U blijft rechtdoor rijden en steekt in de bocht de drempel over. U vindt de praktijk bij het 3e huis aan de linkerkant. Komt U van Stevoort, dan rijdt U voorbij de Prik&Tik en slaat U de 2e straat linksaf, ditmaal vóór het Tankstation Bruyninx.